Kaupungininsinööri Tero Toivanen

Ase­man­seu­tu muu­tok­ses­sa

Joen­suun rau­ta­tie­a­se­man ympä­ris­tö on ollut muu­ta­man vii­me vuo­den mel­koi­ses­sa muu­tok­ses­sa. Alu­eel­ta on hävin­nyt enti­nen lin­ja-autoa­se­ma ja tut­tu pysä­köin­tia­lue­kin on ympä­röi­ty työ­maa-aidoil­la. Näi­den tilal­le on raken­net­tu koko­naan uusi katu, Ase­man­kaa­ri, lin­ja-auto­py­sä­kit odo­tus­ka­tok­si­neen, kate­tut pyö­rien pysä­köin­ti­te­li­neet, pysä­köin­ti­ta­lo ja sen alle radan­puo­lei­seen pää­tyyn lyhy­tai­kai­seen pysä­köin­tiin tar­koi­tet­tu saat­to­py­sä­köin­tia­lue ja tak­sien pysä­köin­ti­pai­kat. Onpa ase­mal­le palan­nut myös toi­vot­tu R‑kioski, jos­ta mat­ka­lai­set…

Joen­suun rau­ta­tie­a­se­man ympä­ris­tö on ollut muu­ta­man vii­me vuo­den mel­koi­ses­sa muu­tok­ses­sa. Alu­eel­ta on hävin­nyt enti­nen lin­ja-autoa­se­ma ja tut­tu pysä­köin­tia­lue­kin on ympä­röi­ty työ­maa-aidoil­la.

Näi­den tilal­le on raken­net­tu koko­naan uusi katu, Ase­man­kaa­ri, lin­ja-auto­py­sä­kit odo­tus­ka­tok­si­neen, kate­tut pyö­rien pysä­köin­ti­te­li­neet, pysä­köin­ti­ta­lo ja sen alle radan­puo­lei­seen pää­tyyn lyhy­tai­kai­seen pysä­köin­tiin tar­koi­tet­tu saat­to­py­sä­köin­tia­lue ja tak­sien pysä­köin­ti­pai­kat. Onpa ase­mal­le palan­nut myös toi­vot­tu R‑kioski, jos­ta mat­ka­lai­set voi­vat hank­kia vii­me het­ken eväät tai mat­ka­lu­ke­mis­ta.

Kau­pun­ki on saa­nut pal­jon palau­tet­ta uusis­ta jär­jes­te­lyis­tä. Eri­tyi­ses­ti alu­een lii­ken­ne­jär­jes­te­lyt, esteet­tö­mät kul­ku­rei­tit ja opas­teet tai nii­den puut­tu­mi­nen ovat vai­van­neet mat­kus­ta­jia tai hei­dän saat­ta­ji­aan.

Uudet kul­ku­rei­tit eivät vie­lä ole aivan kai­kil­le hah­mot­tu­neet. Uudet jär­jes­te­lyt vaa­ti­vat sekä käyt­tä­jil­tään että raken­ta­jil­ta tot­tu­mis­ta ja opet­te­lua.

Monil­ta on jää­nyt huo­maa­mat­ta, että enää ei ole sal­lit­tua ajaa autol­la van­han ase­ma­ra­ken­nuk­sen eteen odot­ta­maan saa­pu­vaa junaa. Ajoi­vat­pa jot­kut aikai­sem­min jopa ase­ma­lai­tu­ril­le saak­ka.

Ase­man­kaa­ri on muut­tu­nut vain lin­ja-autoil­le ja inva-tak­seil­le sal­li­tuk­si rei­tik­si. Kaik­kien mui­den tulee kul­kea Itä­ran­nan ja Ket­tu­vaa­ran­tien ris­teyk­sen kier­to­liit­ty­män kaut­ta.

Vaik­ka pal­jon on jo teh­ty, on kui­ten­kin hyvä muis­taa, että alue on edel­leen kes­ke­ne­räi­nen.

Opas­tei­ta lisä­tään kau­pun­ki­lai­sil­ta saa­dun palaut­teen perus­teel­la. Kau­pun­ki on oman osan­sa lähes teh­nyt tule­va­na kesä­nä raken­net­ta­vaa Ase­ma-aukio­ta lukuun otta­mat­ta, mut­ta muut ase­man­seu­dun yhteis­työ­kump­pa­nit vas­ta aloit­te­le­vat omaa osuut­taan.

Ker­ros­ta­lo­ra­ken­ta­mis­ta van­han pysä­köin­tia­lu­een pai­kal­le vie­lä suun­ni­tel­laan, mut­ta jo tou­ko­kuus­sa 2021 alkaa ase­ma­lai­tu­rei­den ja rata­pi­han täy­del­li­nen perus­kor­jaus.

Työt kes­tä­vät kaik­ki­aan noin kol­me vuot­ta, mut­ta sen jäl­keen eri­tyi­ses­ti junal­la mat­kus­ta­via odot­taa Joen­suun ase­mal­la koko­naan uusi aika.

Esteet­tö­mäs­ti toteu­te­tut, koro­te­tut ja kate­tut ase­ma­lai­tu­rit sekä his­si ja yli­kul­kusil­ta kes­kim­mäi­sel­le lai­tu­ril­le paran­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti liik­ku­mis­ta ase­mal­la.

Ete­län suun­nas­ta tule­va ja läh­te­vä juna pysäh­tyy nykyis­tä paik­kaa hie­man poh­joi­sem­mak­si, aivan pysä­köin­ti­ta­lon koh­dal­le, joten siir­ty­mi­nen autos­ta junaan käy tule­vai­suu­des­sa hel­pos­ti.

Kuten niin mones­ti aikai­sem­min­kin, myös ase­man­seu­dul­la hyvää kan­nat­taa odot­taa vie­lä jon­kin aikaa. Ja lopuk­si vie­lä erik­seen tie­dok­si, että kau­pun­gin kes­kus­ta on edel­leen enti­sel­lä pai­kal­laan, vaik­ka sin­ne ei ase­mal­ta ole­kaan vie­lä opas­tus­ta.

Uudet järjestelyt vaativat sekä käyttäjiltään että rakentajilta tottumista ja opettelua.

Aiheeseen liittyviä uutisia