Lisää säh­köi­siä pal­ve­lui­ta

Tulossa on lisää välineitä sekä päivittäisten asioiden hoitoon että vaikuttamiseen ja osallistumiseen.

Kau­pun­ki halu­aa tar­jo­ta pal­ve­lui­ta asuk­kail­le moni­puo­li­ses­ti ja niil­lä väli­neil­lä, joi­ta he muu­ten­kin käyt­tä­vät. Vii­me aikoi­na on kehi­tet­ty eri­tyi­ses­ti säh­köi­siä pal­ve­lui­ta. Väli­nei­tä on tulos­sa lisää sekä omien päi­vit­täis­ten asioi­den hoi­toon että vai­kut­ta­mi­seen ja osal­lis­tu­mi­seen.

Joen­suu­lai­sil­la on pal­jon mah­dol­li­suuk­sia hoi­taa asioi­ta säh­köi­ses­ti jo nyt. Joku hakee lupaa tapah­tu­mal­leen, toi­nen ilmoit­taa vesi­mit­ta­ri­lu­ke­man­sa, kol­mas varaa kesä­lei­ri­pai­kan ja nel­jäs anoo oikai­sua park­ki­sak­koon. Nuo ja mon­ta muu­ta asi­aa pää­see hoi­ta­maan samas­ta osoit­tees­ta www.miunpalvelut.fi.

Huh­ti­kuus­sa pal­ve­lu­re­per­tu­aa­ri täy­den­tyi kau­pun­gin raken­nus­val­von­nan otet­tua käyt­töön säh­köi­sen Lupapiste.fi-asioin­ti­pal­ve­lun raken­ta­mi­sen lupa­kä­sit­te­ly­jä tehos­ta­maan.

Myös päi­vä­hoi­dos­sa lop­puu pian tur­ha pape­rin pyö­rit­tä­mi­nen, kun uusi säh­köi­nen asioin­ti­ka­na­va tulee käyt­töön kai­kil­le per­heil­le elo­kuus­sa. Kol­mas ajan­koh­tai­nen avaus on joen­suu­lais­ten mobii­li­so­vel­lus Puro. Lataa Puro mak­sut­ta puhe­li­mee­si ja pää­set ker­to­maan kan­ta­si kau­pun­gin asioi­hin ja saat myös vink­ke­jä pal­ve­luis­ta tuo­reel­taan.

Koh­ti pape­ri­ton­ta byro­kra­ti­aa

Kau­pun­ki ottaa monel­la tapaa loik­kia koh­ti pape­ri­ton­ta byro­kra­ti­aa myös talon sisäl­lä; säh­köis­tä alle­kir­joit­ta­mis­ta pilo­toi­daan pian ja val­tuus­ton kokouk­set ovat jat­kos­sa pape­rit­to­mia. Pape­ria ja työ­tun­te­ja sääs­tyi­si myös sii­nä, jos kau­pun­gin las­kuis­ta suu­rem­pi osa mak­set­tai­siin e‑laskuina.

Osa toki halu­aa tuo­da lomak­keen tai las­kun tis­kil­le niin kuin aina ennen­kin ja vaih­taa pal­ve­lu­pis­teel­lä samal­la sanan tai kak­si ja hyvä niin. Tämä on mah­dol­lis­ta jat­kos­sa­kin, vaik­ka isol­le osal­le verk­ko ja mobii­li­lait­teet mie­lui­sin tapa asioi­den hoi­toon oli­si­kin. Kau­pun­ki halu­aa olla hel­pos­ti tavoi­tet­ta­va ja jous­ta­va – pal­vel­tiin­pa fyy­si­ses­ti tai säh­köi­ses­ti.

Joensuun Uutisten juttu Purosta, kaupungin omasta mobiilisovelluksesta
Anna äänesi kuulua – lataa Puro

Chatti ma 19.6. kello 17–19


Tenttaa ja ideoi – tietohallintopäällikkö Pekka Penttinen mukana chatissa kaupungin sähköisistä palveluista ma 19.6. kello 17–19 osoitteessa joensuunuutiset.fi

Aiheeseen liittyviä uutisia